Drömtorpets Snorken af Aragon

Då jag kom på att jag aldrig har presenterat min kära hund Zixten tänkte jag att det var ett bra tillfälle att göra det då jag inte har något annat att göra. Så här är det!

Sen 6 år tillbaka köpte min familj en hund som vi döpte till Zixten. Vi hade lite svårt att komma på  vad han skulle heta, men sedan kom min store bror på snilleblixten att han skulle heta Sigge eller Sixten. Så vi hade ett familje råd och bestämde att vi skulle köra med Sixten. För att göra det extra snitsigt bytte vi ut S:et mot ett Z. Så blev det Zixten. 

Zixten har alltid varit en lite av problem hund. Det var kanske inte det bästa valet av första hund, men det viste vi ju inte när vi köpte honom. I början var han rädd för allt. Han var rädd för människor, vatten, olika ljud, you name it... 
Han kom till oss i början av sommaren och då vi först försökte få honom att bada tvärvägrar han att ens gå nära vattnet. Efter ett tag började vi gå oss en psykolog. Vi fick många hjälpmedel och han blev diagnoserad väldigt väldigt lite psykisk störd. Men med mycket olika övningar och mycket tid har han nu  förvandlats till den underbara hund han är idag. Dock har han fortfarande problem när han träffar farfar och vissa andra lite äldre gubbar. 
När dem problemen var borta kom nya problem. Han började bli aggressiv mot andra stora hundar. Då jag var ganska liten, ungefär 11 år viste jag inte hur jag skulle agera. Jag stod ofta i vägen och blev biten så jag började blöda. Jag hade hört så många historier om hundar som blivit avlidna på grund av att dem var för våldsamma så jag gömde betten och berättade det aldrig för mina föräldrar. 
Nu i senare dagar har han blivit mycket bättre och reagerar knappt på hundar som går förbi, om dem inte då är stora, svarta och långhåriga hanar. 

Zixten har alltid varit väldigt smart. Han kan alltid komma på sätt att komma dit han vill. Han tänker efter så fort han ska göra något och agerar inte bara. Han har även lätt att lära sig saker som att skälla till "how let the dogs out" eller lära sig vad alla fingrar heter. 

Han har gjort dem senaste 6 åren de bästa åren i mitt liv och jag kommer ha med honom i hela mitt liv!

















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0