Fjordingar är allround hästar

Jag ska börja med att säga att det här inte är menat att bli ett argt inlägg, som jag ofta upplever att många inlägg som jag läser kan bli. Det här är mer för att få er att förstå att alla häsar inte är likadana. Inte ens fjordingar.
 

Hörde från min kopmis de kommentarerna hon får på tävlingar när hon kommer med sin fjording. Hon hör fördommar som till exempel att fjordingar inte kan hoppa så högt, eller att dem inte kommer att behöva oroa sig för att ha dem som rivaler. Vet ni vad? Det kommer ni antagligen att behöva. Jag tror har tävlat upp till en meter på sin c-ponny och tänker satsa på fjord-SM i sommar. Den här hästen kan och det finns fler fjordingar som kan ännu bättre.
 
Visst har inte alla fjordningar kapacitet för SM. Jag vet till exempel att Totte troligen inte har det, då han inte har farten för att undvika tidsfel. Men många har det. 
 
Sen har vi dressyren. Dem flesta jag känner säger att dem inte gillar att rida fjordingar pga att dem är för tunga. Förstår dock inte vad dem menar. Totte är en tung fjording, men det är inte alla. Dem som inte heller har ridit fjordingar säger att dem inte heller gillar att rida dem. Är det så att man förväntar sig att dem ska vara tunga, sega och stela pga att dem är kallblod? Ska kallblod bara vara kapabla till att ridas i skogen eller hjälpa till som kör hästar på gården? Alla kan mer än det, vissa lite bättre än andra.
 
Det jag försöker säga är att alla fjordingar inte är likadana. Vissa är "bättre" medan andra inte har samma kapacitet. Men samma sak är det med "vanliga" hästar/ponnyer heller. Vissa är "bättre" medan andra används för mys i skogen. Det har inte med ras att göra, utan vilken häst det är, och vad den var menat att göra.
 
 
Jag och Totte 1.10
 
Skandinavium
 
Tänkte bara flika in att jag älskar Totte även fast han är som allas bild på fjordingar. Han är rolig på sitt sätt, och han kan ha sina dagar!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0